Abdul Mozafari is al meer dan tien jaar in dienst bij Van Stappen & Cada Scheepselektro NV in de Antwerpse haven. “Hoe je dat wordt, nautisch elektrotechnisch installateur? Heel simpel, door je ogen en oren open te houden en veel te leren van ervaren collega’s. Wat we concreet doen? Radars plaatsen, bijvoorbeeld. Dan kan de schipper op een beeldscherm in zijn stuurcabine de vaarroute van andere schepen in detail bekijken. Heel belangrijk, zeker als het donker of mistig is. Of we werken aan de elektrische bedrading van de automatische piloot, de hoofdbesturing van schepen. Soms installeren we ook gps-systemen, werken we aan de elektrische componenten van de hydraulische systemen of plaatsen we camera’s, zodat de schipper vanuit zijn stuurcabine een overzicht heeft van heel zijn schip. En natuurlijk moeten al die installaties bestand zijn tegen water … En op grote olietankers moeten we ervoor zorgen dat alles extra beveiligd is tegen explosies.”  

Proefvaart

“Het leukste aan de job is zonder twijfel de afwisseling. Elke opdracht is een nieuwe uitdaging. Telkens opnieuw moeten we op zoek naar de oplossing voor het probleem, met één doel voor ogen: het schip weer klaar krijgen voor de vaart. Als we aan nieuwe schepen werken, gaat het vaak om grote werken en opereren we in team. Maar voor herstellingen aan oude schepen ga ik regelmatig alleen op pad. Dan heb ik een grote verantwoordelijkheid. Onlangs was ik twee dagen in Frankrijk, voor een schip dat al twee jaar aan de ketting had gelegen. Samen met de schipper heb ik alles weer aan de praat gekregen. Dan mag je best fier zijn op je werk, vind ik.”

“Soms krijg ik ook de kans om zelf mee te varen. Wanneer we bijvoorbeeld aan de pilootbesturing gewerkt hebben, is het belangrijk om een proefvaart te maken om na te kijken of het schip wel helemaal recht vaart. Dan mogen we een eindje mee de Schelde op. Heel tof altijd.”  

Ontdek hier ook wat je voor deze job moet kunnen