Iedereen is in een opperbest humeur. De ene groep bouwt lachend robot WALL-E na, de andere een mini-carwash, er verrijst een garage met lift voor speelgoedwagens en even verderop staat een archiefkast getransformeerd tot drankautomaat.

Deze projecten zijn het leukste van de hele opleiding”, klinkt het eensgezind. “Je moet creatief zijn en vaak zelf uitzoeken hoe iets werkt, omdat we nog niet alles wat we moeten toepassen gezien hebben in de les. De ene is daar beter in dan de andere, maar omdat we samenwerken helpen we elkaar continu. Als het uiteindelijk lukt, is dat geweldig.”

Door de vele praktijk die de jongens de voorbije jaren voor de kiezen kregen kunnen ze na dit schooljaar in principe beginnen te werken. Toch overweegt niet één van hen om afscheid te nemen van de schoolbanken: iedereen gaat voor een zevende jaar, een voorbereidend schakeljaar hoger onderwijs of een extra opleiding. Van enthousiasme gesproken!

De sfeer zit goed bij 6EIT

Dylan: “Iedereen heeft ooit een elektricien nodig.”

“Toen ik naar het middelbaar ging wist ik zeker dat ik een richting met veel praktijk wou volgen. Maar welke? Daar heb ik even over getwijfeld. Tot mijn oom, die elektricien is, mij meer over zijn job heeft verteld. Mijn interesse was meteen gewekt omdat er zo veel afwisseling in zijn dagen zit. Ook mijn vader vond het een uitstekend idee dat ik voor elektriciteit zou gaan. Iedereen heeft wel eens een elektricien nodig, met dit diploma vind je zeker werk. Nu ik bijna ben afgestudeerd weet ik dat onze verwachtingen klopten. Ik heb de juiste keuze gemaakt!”

Dylan werkt aan zijn gip

Mahdi: "Van OKAN naar Elektrische Installaties"

“Ik ben vier jaar geleden naar België verhuisd, uit Afghanistan. Eerst zat ik in een OKAN-klas om Nederlandste leren, daarna koos ik voor elektriciteit. Het is niet gemakkelijk, want ik spreek de taal nog niet perfect. Gelukkig begrijpt onze praktijkleraar dat. Als ik een woord niet ken neemt meneer Vleminckx de tijd om duidelijk uit te leggen wat het betekent, zodat ik verder kan.”

Mahdi bouwt een carwash als gip

Aimé: "We mogen spelen in de les"

“Wat ik zo fijn vind aan onze opleiding? De sfeer! We moeten niet urenlang op onze stoel blijven zittenen zwijgen. We mogen met onze handen werken, rondlopen, babbelen. Eigenlijk mogen we spelen in de les. Bovendien komen we in onze klas allemaal goed met elkaar overeen. Dat maakt het nog plezanter.”

Aimé werkt aan zijn gip

Jarny: “Ik word specialist elektriciteit én sanitair.”

“Na dit schooljaar wil ik een bijkomende opleiding sanitair volgen. Ik weet nog niet via welk traject, waarschijnlijk in avondonderwijs. Het is de bedoeling om daarna een eigen bedrijf te starten, gespecialiseerd in sanitair en elektriciteitswerken. Eerst alleen als zelfstandige, daarna hopelijk met een paar werknemers in dienst.”

Jarny monteert de motor voor zijn gip

Kenji: “Domotica lijkt me heel boeiend.”

“Wij gaan vanaf het vijfde jaar meermaals op stage. Ik heb telkens voor een ander bedrijf gekozen, om verschillende dingen te leren. Zo kwam ik onder andere terecht bij een elektricien gespecialiseerd in domotica. Op school hadden wedaar nog weinig over geleerd, maar toen kon ik uitgebreid kennismaken met Teletask. Daarmee kan je alles in huis zo programmeren dat je het kan bedienen via een knop, of zelfs via je gsm. Van rolluiken tot verlichting, verwarming, noem maar op. Ik vond dat heel interessant en zou me er graag verder in verdiepen.”

Kenji werkt aan een automatische parkeergarage

Iqbal: “Ik wil zo lang mogelijk naar school.”

“Ik heb voor elektriciteit gekozen omdat mijn vader ingenieur was in Afghanistan. Dat leunt er het dichtstbij aan. Ik ben pas vijf jaar geleden naar België gekomen met mijn familie. Omdat we een paar keer zijn verhuisd moest ik veel van school veranderen. Gelukkig werd ik altijd goed opgenomen in de klas. Ook nu. Ik kan met de jaren steeds beter mee in de les, en het is de bedoeling om zeker nog een zevende jaar te doen. Mijn ouders willen dat ik zo lang mogelijk op school blijf.”

Iqbal werkt aan zijn gip