ASSA ABLOY Entrance Systems in Houthalen is gespecialiseerd in de plaatsing en het onderhoud van schuif-, draai- en carrousseldeuren en luchtgordijnen. De negenkoppige montageploeg plaatst zo’n 1.500 deuren per jaar en een veertigtal servicetechniekers verzorgt jaarlijks zowat 60.000 interventies, zowel voor onderhoud als bij storingen: dat komt neer op 35 interventies per week per technieker. “Wij werken met de meest uiteenlopende toegangscontrolesystemen”, vertelt servicemedewerker Dries Vandenborne. “In appartementsblokken komen intercomsystemen vaak voor. Maar we installeren ook bewegingssensoren, codeklavieren en vingerscans. Tot zelfs elleboogschakelaars voor artsen in ziekenhuizen. Alles is mogelijk, als we maar een stroomsignaal hebben.” 

Wereld van verschil

Voor Dries is vrijheid het grote voordeel van zijn beroep. “Ik heb ook gewerkt als storingstechnieker in een kaasbedrijf. Daarmee vergeleken is dit een wereld van verschil. Maar je moet er wel mee om kunnen. Ook met de stress, trouwens. Want klanten moeten op ons kunnen rekenen.” Om stresssituaties het hoofd te bieden, heeft Dries trouwens nog een goede tip. “Blijf altijd structureel denken. Wacht ook niet af als er zich een probleem voordoet, maar bel je volgende klant onmiddellijk om te zeggen dat je wat later zal zijn. Of vraag een collega om voor je in te vallen. Of zet je gewoon even 20 minuten aan de kant van de weg om je hele agenda opnieuw te organiseren. Kortom: blijf niet bij de pakken zitten."