"Als podiumtechnicus krijg je nu veel kansen!"
“De interesse voor licht en geluid is er bij mij al van kleins af aan. Mijn vader, broers en ik hadden vroeger een discobar, wat ik heel plezant vond. Naargelang ik ouder werd, begon ik ook geïnteresseerd te geraken in de rest. Ik kwam op een podium en stond de hele tijd naar boven te kijken om te zien welke licht- en geluidsapparatuur er hing.
Op mijn 15de ben ik vrijwillig gestart in de Casino in Sint-Niklaas, daar heb ik mooie kansen gekregen. Ik begon als stagehand, maar na een tijdje mocht ik bij steeds meer zaken helpen. Ik stelde vragen en was geïnteresseerd, dus wilden ze me veel bijleren. Vervolgens mocht ik de belichting op een fuif verzorgen, en zo ben ik erin gerold. Uiteindelijk richtte ik al op de middelbare school mijn bedrijf Matrix Events op.”
Ik doe verhuur van licht-, geluid- en videomateriaal voor evenementen zoals fuiven, trouwfeesten, optredens, livestreams, enzovoort. Het liefst werk ik van A tot Z. Als klanten bijvoorbeeld trouwen, vragen ze om hun tent in te kleden in een thema. Dan overleg ik met hen over het materiaal en het budget, en vervolgens bouw ik van nul iets op.
Op financieel vlak is zo jong al zelfstandige zijn zeker een uitdaging. Ik wil investeren in kwaliteitsvol materiaal, maar dat kost veel geld. Ik startte met luidsprekers, een mengtafel, … en groeide stap voor stap. Als je nu investeert in lichttechnologie, is die binnen een paar jaar alweer verouderd. Ik moet dus constant afwegen waarin ik investeer, maar ik kom zeker op mijn pootjes terecht.”
“Ik wil graag in deze sector blijven werken. Vanaf het moment dat het je te pakken hebt, is het heel moeilijk om los te laten. Als ik naar een evenement ga, heb ik al het gevoel dat ik eraan wil meewerken. Het is dan tof om te stelen met je ogen en ideeën op te doen. Dan denk ik “Hoe hebben ze dat gedaan?”.
Het is een kleine sector en het is moeilijk om technisch geschoolde mensen te vinden, dus is de kans groot dat je wordt opgebeld om erbij te mogen zijn. Toekomstige podiumtechnici zullen net zoveel kansen krijgen als ik.”
"Als ik een podium zie, denk ik vaak: "Hoe hebben ze dat gedaan?"
“Vorig jaar belde een goede kennis mij op met de vraag of ik interesse had om mee te gaan op de wereldtouree van Coldplay. Waarom niet? Ik wou het graag eens meemaken. Er werken wel 200 techniekers aan zo’n tournee, met elk een klein, maar belangrijk deel om op te focussen. Alleen op die manier kan je zo’n grote producties waarmaken. We bouwen op één dag heel de set op, en breken hem in een paar uur weer af. Daar heb je veel handen voor nodig. Het is vermoeiend, maar ook indrukwekkend wat we daar verwezenlijken.”
Wereldtournees laten een gigantische ecologische voetafdruk achter. Coldplay compenseert die op een leuke manier: door het publiek te laten dansen op de Energy Floor, een kinetische dansvloer die energie opwekt wanneer je erop danst of springt. Een hele klus om die te installeren, niet?
JUUL: “Snelheid is heel belangrijk in die wereld. De Energy Floor werd zo ontwikkeld dat er ter plaatse nog zo weinig mogelijk geprogrammeerd moet worden en dat hij snel gelegd is. De vloer bestaat uit tegels die in elkaar klikken en de kabels bevatten alles: power, databekabeling, enzovoort. Die worden in de vloer ingeplugd en vervolgens wordt alles getest.”
“De tour is goed gepland, dus we komen regelmatig thuis tussen shows. Voor mij is dat ideaal, want ik run mijn bedrijf nog van overal ter wereld. Het is niet gemakkelijk om na een zware opbouwdag achter mijn computer te kruipen en offertes of facturen te maken, maar ik krijg veel steun. Mijn broer zorgt voor de uitvoering in België en mijn partner BSL neemt evenementen over in mijn naam. Zo blijf ik mijn klanten onderhouden en val ik niet in een zwart gat als ik terug thuiskom.”