Challenge: Gsm's opladen met een zelfontworpen zonne-installatie

De vakmannen: Stijn & Jeroen

De uitdaging: “’s Ochtends scheen de zon binnen in ons lokaal, waardoor we soms verblind werden tijdens de les. We dachten: als we daar nu eens iets aan zouden doen met onze gip.”

Industriële elektriciteit

De aanpak: “We hadden nog een werkend zonnepaneel liggen. Samen met meneer Polspoel bedachten we het idee om dat te koppelen aan een laadstation voor gsm’s. We plaatsten het zonnepaneel op een rail aan de binnenkant van het raam, zodat we het kunnen verschuiven volgens de stand van de zon. Het zonnepaneel sloten we aan op een batterij. Daarop sloten we een reeks USB-poorten aan en we monteerden die in een handige bak met gleuven om de gsm’s veilig in op te bergen.”

Het resultaat: “We hebben het station al vaak getest en het laadt de gsm’s snel op. Dat is handig voor leerlingen die hun gsm zijn vergeten op te laden of voor diegene die hem nodig hebben tijdens de les.”

“Het laadstation werkt, en nog snel ook! Handig voor leerlingen met een lege batterij."

Jeroen & Stijn

Challenge: een up-to-date lichtplan in het praktijklokaal

De vakmannen: Ozer, Baris & Tegra

De uitdaging: “De verlichting in het praktijklokaal van de derdejaars was verouderd. Bovendien verbruikte de oude opstelling heel veel, dat zag je ook aan de elektriciteitsfactuur. We wisten dat het beter kon.”

De aanpak: “We herdachten de installatie en gingen van zeven naar vier armaturen. We switchten daarbij naar nieuwe lampen met een lager verbruik. De oude verlichting zat gekoppeld aan een verdeelkast in een ander lokaal, die we gedemonteerd hebben. Dit lokaal krijgt nu haar eigen voeding in een aparte verdeelkast. De verlichting die we nu ophangen, sluiten we daarop aan. Daarna verbinden we de kast nog met slimme schakelaars, maar zover zijn we nog niet.”

Het resultaat: “De nieuwe verlichting zal minder verbruiken. En als een leerkracht binnenkomt, heeft hij een aparte schakelaar voor de lichten. Ook de spanning voor de werkposten kan hij apart inschakelen. Bij het buitengaan is er een knop die meteen alles uitschakelt. Om halfvijf schakelen zowel de lampen als de werkposten automatisch uit, zodat er niks blijft branden na de schooluren.”

Industriële elektriciteit

“Om halfvijf schakelen de lampen automatisch uit, zodat er niks blijft branden na de schooluren."

Ozer, Baris & Tegra

Challenge: een gloednieuw brandalarm voor de school

De vakmannen: Heliokim & Nadir

De uitdaging: “Eén van de gebouwen op de campus heeft een nieuw brandalarm nodig. Het is aan ons om dat volledig te installeren en ervoor te zorgen dat het goed werkt.”

De aanpak: “Voor we het systeem in het echt installeren, werkten we het eerst in het klein uit op een bord. Dat doen we om de principes goed onder de knie te krijgen, want daarna is het voor echt. De basiskennis van elektriciteit is hier belangrijk. Je moet goed weten van waar de stroom komt en naar waar die gaat. Alleen zo kan je ervoor zorgen dat de stroom de juiste signalen doorgeeft en dat het alarm en de zwaailichten afgaan wanneer je op de alarmknop duwt.”

Het resultaat: “We zijn bijna klaar met de eerste versie. Daarna beginnen we aan het echte werk en gaan we het brandalarm in het schoolgebouw installeren en testen.”

Industriële elektriciteit

"Voor we het systeem in het echt installeren, werken we het in het klein uit."

Heliokim & Nadir