3 uitdagingen: THEORIE, PRAKTIJK EN ‘FOUTZOEKEN’

Even doorbijten: een brok theorie

Om te kunnen deelnemen, moet je eerst aantonen dat je de nodige theoretische kennis bezit. Je krijgt op school een digitale vragenlijst voorgeschoteld. Invullen maar, die meerkeuzevragen: over beschermingsmaatregelen, kabels en geleiders, elektrische installaties…

"De theoretische proef ging alvast goed. De vragen leken op degene die we op school gewend zijn."

Tijd voor het echte werk: de praktijk

Enkele weken later trek je naar een opleidingscentrum in de buurt van je school. Daar mag jij je tanden zetten in een praktijkopdracht: een elektrische installatie van nul opbouwen in zes uur tijd. De installatie bevat modules van een typische huishoudelijke installatie. Een koud kunstje voor een bijna afgestudeerde elektrotechnicus, niet?

Als kandidaat heb je de keuze tussen 2 proeven:
■ Elektrotechnisch installateur
■ Elektrotechnicus

"Zo'n huishoudelijke installatie is niets nieuws voor ons. Op school krijgen we heel gelijkaardige opdrachten. Hier konden we onze vaardigheden dus goed laten zien."

Voor de slimmeriken: controle huishoudelijke installatie

De laatste opdracht klinkt heel simpel, maar is de moeilijkste: zoek de fout in de installatie. Eén voor één gaan alle deelnemers de uitdaging aan. Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor: er zijn professionals in de buurt om je verder te helpen als je vastzit.

"De opdracht rond 'foutzoeken' is moeilijker. Daar stellen ze meer vragen en graven ze echt naar je kennis van de installatie."

Zij gingen de uitdaging aan!

Nicolas (18):  “De theoretische vragen en de huishoudelijke elektrische installatie zijn niets nieuws voor ons, die zijn we gewend van op school. Het doel van Electro Brain is echt om onze vaardigheden te tonen en ze te laten evalueren door mensen van buiten de school. Dat is belangrijk voor later, als we gaan solliciteren bij bedrijven.”

Electro Brain

Cédric (18):  “Het is leuk om hier vandaag te zijn. De werkplaats is ruim, we krijgen goed materiaal om mee te werken, de evaluatoren zijn sympathiek, ... De sfeer zit gewoon goed! We kregen een goede opleiding op school, dus de opdracht van vandaag is geen probleem. We werken allemaal apart aan onze eigen installatie, het is echt de bedoeling dat we die zelf ontrafelen. Maar we kunnen wel met elkaar praten, dus soms geven we tips door. Ook de evaluatoren staan klaar als we vragen hebben.”

Wil je volgend jaar ook deelnemen aan Electro Brain? Hou dan zeker www.wattsup.be/nl/electro-brain in de gaten en vraag je leerkracht om je in te schrijven!